BARISAN NASIONAL BARISAN KITA

Wednesday, January 14, 2009

RAMALAN CUACA MENJADI NYATA





SALAM SEMUA? Kalau yang berkesempatan melayari blog mawar, crita mawar hari ni berkisar dengan kejadian ribut yang melanda Kampung Tinusa II yang terletak di Sandakan Sabah. Ribut berlaku berikutan fenomena air pasang diikuti angin yang bertiup kencang, kejadian ini berlaku pada Isnin lepas dalam 'pukul satu malam' (mcm crita p ramlee plak)

Beberapa hari sebelum kejadian ni berlaku, ramalan cuaca memang ada memberi amaran bahawa kawasan Sandakan akan di landa ribut, masa dengar berita tu mawar cakap ja dalam hati "o ramalan saja bah 2"..tup2 na kau jadi bah!!

Paling menarik hati mawar tuk menulis hari ni adalah apabila melihat YAB. Datuk Seri Panglima Haji Musa bin Haji Aman yakni Ketua Menteri Sabah merangkap ADUN N 42 Sungai Sibuga membuat lawatan ke tapak Bencana.

Mawar minat sangat ngan pemimpin ni, jiwa nya betul2 telus dalam mentadbir negeri Sabah dan tidak pernah lekang menemui rakyat pabila saja ada masa terluang. Uhuh
Gambar2 di atas adalah diantara yang sempat di tangkap oleh ku sendiri dalam lebatnya hujan, mawar pelangkung kepala seorang kawan suru kasi payung mawar sebab hujan turun dengan lebat dan angin bertiup kencang (hebat tak hebat mawar jadi juru photo hari ni) heheheh

Tenguk lah kamu jambatan2 pun terbang bah oleh kekuatan angin bersama ombak yang kencang.uhuh

Masa berjalan dengan kawan mawar tadi dia sempat g mengeluarkan kata2 yang terbuku dihatinya "inilah yang dinamakan, jika ndak berani di lambung ombak jangan berumah di tepi laut" Hmm betul juga katanya 2.
Mawar sempat berbual dengan seorang makcik namanya Puan Saiba (nama glamour)

Mawar : "Berapa umah terlibat sini makcik?"

Makcik: "Nah kau tanya dengan org yang ada maklumat ni"

Mawar : Menahan ketawak dek kelawakan makcik 2

Makcik: "7 buah kesemuannya, dua ranap habis bah, 3 lagi cedera parah dan yang lain rusak sikit2".

makcik saiba meneruskan bicara dengan penuh semangat...

Makcik: "2 hari lepas Ndak kami tidur ni sampai subuh, duiiiii...kuat nya angin! nah kau habis tarbang rumah bah"

Mawar : "uiiiiiii bahayanya makcik, bah saya jalan dulu ya makcik makaseh lah makcik sudi juga menjawab sualan ku"

Makcik : "Sama2 kalau kau di layan bah"

Heheh mawar teketawak juga oleh makcik ni. tapi dia kenal ngan mawar (mawar kan ala2 artis juga kalau kat kawasan ni heheh)

Tapi keadaan hari ni sudah reda sebab semua yang terlibat telah berpindah, namun masi ada lagi yang duduk kat umah mereka walupun angin masi bertiup kencang.

Semoga keluarga yang terlibat sabar menempuh dugaan...

5 comments:

Apai Ngelai said...

Salam mawar,

Jahat juga ko ni. Itu makcik baru ja cakap bahaya, ko da cepat2 angkat kaki mo lari..

Mana gambar rumah terbang tu mawar? paling kurang pun ko kasilah gambar kapal terbang..

Masa ADUN Sungai Sibuga itu datang, ada tak wakil dari PKR turun padang jengok sama? haha.. agaknya ribut pakatan itu tak sampai kat sini kan? Atau tersangkut kat bandar KK jer...

panglimapitas said...

Salam....
Sian nyer keluarge2 yg kena tsunami kecik tu kan..
berdoa2 je la byk2 spy di jauhkan dr bala mala petaka..

Madie said...

Salam.. Aiseh.. aku ada jgk dapat info pasal kejadian tu. Ada kunun rumah yang hanyut... Enda tau la kawanku disana tu ok ka enda.. ko tinggal di tinusa ka? Ari tu aku be ari raya, endada pun aku nampak ko.. huhuh...

MAWAR BERDURI said...

salam madie?

taligung bah palek nya ko ni..posting ku yang zman purba baru ko komen ari ini. ahahah

aku tidak tinggal bah d tinusa. aku trep jadi wartawan saja bah.

JomoSama said...

Salam...
biarpun terlambat, tapi aku mo juga bagi komen.....
NASIB BAIK KO TIDAK KANA TIUP ITU ANGIN RIBUT...KALAU TIDAK, NDAK ADA LAGI MAWAR2BERDURI...
hehehehe