BARISAN NASIONAL BARISAN KITA

Sunday, December 28, 2008

HIJRAH BERSAMA ILMU

UMAT Islam menyambut Maal Hijrah setiap tahun bagi mengingati dan menghayati perjuangan Rasulullah s.a.w dan sahabat dalam peristiwa Hijrah dari Makkah ke Madinah.

Hijrah adalah peristiwa penting dalam sejarah Islam. Dalam konteks sirah Rasulullah s.a.w, Hijrah membolehkan baginda mengatur strategi lebih berkesan bagi umat Islam menggembleng usaha dan mengukuhkan kekuatan umat Islam.

Menyambut Maal Hijrah, bukan bermaksud sekadar kita berhijrah dari Makkah ke Madinah atau dari satu tempat ke tempat lain tetapi yang penting menjiwai perjuangan dan kebijaksanaan Rasulullah s.a.w menjana serta menobatkan Islam di mercu dunia demi kesejahteraan umat.

Hijrah bagi umat Islam bukan sekadar membilang detik masa atau mengadakan pertunjukan hiburan dan bunga api, apatah lagi mabuk sehingga melupakan tata susila sebagai seorang manusia.

Umat Islam perlu berhijrah daripada melakukan perbuatan yang buruk kepada mencapai sesuatu yang lebih baik dan kejayaan.

Paling penting ialah meningkatkan ketakwaan agar terus kekal sebagai Muslim yang mampu berdepan dengan apa jua cabaran yang mengganggu gugat keimanan.

Salam Hijrah Buat Semua Ikhlas Dari Ku Mawarberduri

2 comments:

Captain Jack said...

Mawar Berduri...

Salam Maal Hijrah 1430 hijriyyah and happy new year - 2009...

CJ

MAWAR BERDURI said...

dear mr. captain jack gg emas

salam maal hijrah juga buat anda.

semoga maju jaya di samping kerjaya sebagai lanun terhebat antara benua.

tq.

kalau awk cj saya cukuplah sekadar MB heheh bukan menteri besar ya. uhuh