BARISAN NASIONAL BARISAN KITA

Thursday, March 19, 2009

SOAL JAWAB BERKAITAN PEMBENTUKAN KERAJAAN BARISAN NASIONAL (BN) DI PERAK : SIRI IV

PERSOALAN KEEMPAT : Mengapa tidak diadakan Pilihanraya Negeri untuk memilih Kerajaan Negeri yang baru?

4.1 Pilihan Raya dan undi tidak percaya bukannya satu-satu kaedah penyelesaian sebaliknya bergantung di atas pertimbangan Sultan untuk memutuskan apa2 kaedah menurut kuasa dan dan budi bicara yan g terletak hak ke atas Baginda di bawah Undang-Undang Tubuh Negeri Perak.

4.2 BN sentiasa bersedia menghadapi mana-mana PR sama ada umum atau kecil, namun demikian dalam situasi ini, Sultan telah memutuskan pembubaran DUN tidak perlu dan Baginda berpuas hati BN telah mempunyai sokongan majoriti ketika itu.

4.3 Tuanku sangat prihatin dan bijaksana dalam menangani situasi ini di mana Baginda mengambil kira bahawa PR Kecil/Negeri memerlukan bajet tinggi dan tidak bersesuaian dengan keadaan ekonomi semasa yang tidak menentu. Pada masa yang sama untuk mengadakan PRK boleh juga mengundang masalah ketidaktentuan politik dan mungkin hanya mendatangkan hasil yang sama.

4.4 Dengan itu, Undang-Undang Tubuh Negeri Perak telah memperuntukan kuasa mutlak kepada Sultan pertukaran Kerajaan boleh dilaksanakan tanpa perlu mengadakan PR Negeri dan dengan cara ini dapat dielakkan sebarang pembaziran wang rakyat.

MAWAR: Dalam kesibukan semua org membicarakan soal Lembaga dan lembaga disiplin bukan lembaga Hitam??, serta PR di bukit2 smua tu. Mawar masi tekun dan tidak bosan2 publish soal jawab berhubung negeri Perak ni. Almaklumlah baru gia ada masa ku menaip2 ni. Mudah2an menjadi wadah dan hujan untuk perjuang2 di Perak.

3 comments:

Pembangsat said...

kah kah kah
mawar berduri!!!

tak ya la ngko memblog
BODOH jer tulisan ko
kah kah kah

ada bayar ka?
kah kah kah

MAWAR BERDURI said...

nama ko pun bangsat bagi komen pun memang mcm ko ni dasar bangsat yang bodoh. mcm ko yang bayar semua blog2 ni...ni blog aku suka ti aku lah bangsat.

Sedingin Salju said...

Kepada si bangsat, kami pakai duit sendirilah. Bukan macam ada orang tu kena upah.