BARISAN NASIONAL BARISAN KITA

Sunday, March 8, 2009

AKHLAK YANG AGUNG UMPAMA BUNGA YG INDAH

SALAM MAULIDULRASUL BUAT SEMUA UMAT ISLAM


Esok di kampung Mawar ada sambutan MaulidulRasul, melihat kesungguhan ibuku menyediakan persiapan untuk dihantar ke Masjid esok membuat aku terpanggil untuk mencoretkan sesuatu di blog Mawar yang tidak seberapa ini. Almaklumla dalam kesempitan waktu yang Mawar lalui setiap hari tidak memberiku peluang membuka dan meng up date blog ini setiap hari.

Sebelum Mawar menghasilkan coretan ringkas alias karya marya malam ini, Mawar sempat membaca beberapa naskah buku dan karya di internet berhubung sejarah kelahiran Rasulullah SAW. Dalam berbanyak2 karya yang Mawar terbaca coretan di bawah ini telah menjadi pilihan untuk renungan dan tatapan kita bersama:

Kelahiran Rasulullah SAW merupakan satu peristiwa sejarah yang paling besar dan paling agung yang pernah berlaku di dunia ini. Tiada sejarah yang lebih besar, penting dan agung selainnya, baik sebelum atau sesudahnya. Ia adalah sejarah yang telah merubah watak dan peradaban manusia. Kerana itulah, sejarah Rasulullah SAW adalah satu peristiwa yang luar biasa, mengandungi rahsia dan perkara yang tersirat pada setiap yang ada hubungan dengannya. Padanya terkandung rahsia Tuhan yang patut kita kaji dan ungkapkan. Rahsia dan hikmah di sebalik tarikh kelahiran baginda yaitu: Sebelum Fajar, hari Isnin, l2 Rabi’ul Awwal, Tahun Gajah.”

Sebelum Fajar

Kedatangan Rasulullah SAW membawa rahmat. Sebelum fajar bererti kegelapan sudah akan berakhir dan cahaya adalah umpama rahmat Allah yang akan menjelma.

Hari Isnin


Bahasa Arab Isnin yang berarti dua. Di saat kelahiran baginda, akidah manusia sudah rosak kerana telah lama tidak ada Nabi dan Rasul. Hanya dua yang mengenal Tuhan; Zat Tuhan itu sendiri dan baginda Rasulullah SAW. Itulah isyarat dari Tuhan di sebalik kelahirannya pada hari Isnin.

Angka 12

Jika dirujuk pada malam, ia adalah puncak kegelapan. Artinya waktu kelahiran baginda, segala perkara negatif berada di tahap puncaknya.

Jika dirujuk pada siang, ia adalah seterang-terang cahaya matahari. Ertinya kedatangan baginda membawa rahmat dari Tuhan untuk sekelian alam, bukan hanya untuk manusia, bahkan binatang, kayu, batu dan seluruh ciptaanNya. Berkat cahaya rahmat itu, seluruh makhluk mendapat pembelaan dan tidak dapat diperlakukan sesuka hati.

Jika dirujuk pada bulan, ia adalah puncak bulan dalam setahun. Ertinya baginda adalah penutup dan puncak para Rasul. Rasul terdahulu didatangkan untuk sesuatu kelompok dan zaman sedangkan Rasulullah SAW didatangkan untuk semua etnik, berlanjutan hingga
berzaman-zaman.

Jika dirujuk pada bintang, ada bintang 12 yang mana ia adalah bintang yang paling terang di antara beribu bintang yang ada. Ertinya kelahiran Rasulullah SAW membawa syariat yang lengkap, petunjuk dan rahmat yang lengkap di dunia hingga akhirat. Ajaran yang dibawaNya paling sempurna berbanding ajaran Rasul-Rasul sebelumnya.

Bulan Rabiul Awwal

Rabi’ dari bahasa Arab berarti musim bunga. Kedatangan baginda menjadi contoh akhlak yang mulia dan akhlak yang agung adalah umpama bunga yang cantik dan indah di awal musim bunga.

Oleh Makhfud

4 comments:

Sedingin Salju said...

Wah artikal hebat.

Apai Ngelai said...

Salam mawar,

Mana sibunga lama tak berkembang, rindu hati hendak melihat rupa bunga.. kusiram hari2 namun tak juga kembangnya bunga. Aku khuatir akan terlupa warnanya yang berseri.

SELAMAT MENYAMBUT MAULIDUR RASUL

Bro Jinggo said...

SALAM MAULIDULRASUL KEMBALI KEPADA MAWAR DAN BUAT SEMUA UMAT ISLAM...

MAWAR BERDURI said...

salam apai?

talabih2 la pulak ko ni berpuisi. ada bah aku cuma sibuk sikit dengan tugas2. biasalah aku kan trep bz saja.