BARISAN NASIONAL BARISAN KITA

Friday, May 29, 2009

KERJA HARUS LEBIH TELUS BAH!

Jika kita lihat dari mata kasar gambar di atas tidak ada apa pun yang menyeramkan apatah lagi yang mengerunkan berlaku, tapi tidak bagi sebilangan besar pelajar dan guru di salah sebuah sekolah di Sandakan Sabah...dua bangunan sekolah ini yang menempatkan makmal dan bilik gerakan untuk pelajar di dapati mula retak dan org Sabah ckp miring2 sudah..

Laporan daripada beberapa agensi yang pakar dalam bidang binaan mendapati bangunan ini sudah tidak selamat untuk digunakan. Ironinya jika ia disebabkan masalah tanah, mawar lihat tanah berhampiran adalah kawasan bukit yang ditarah, mustahil pula gia kawasan sekolah ini adalah kawasan paya yang ditimbus apatah lagi mau ckp kawasan tadahan air hujan, sebab tak kan simennya yang jadik miring2 mcm besinya bingkuk dan ndak bagus bah itu. ish2 mcm ndak lugik bah itu.

dibenak mawar dan rakan2 bahan binaan yang digunakan tidak mengikut 'spek' (ni singkatan kontraktor2 kat Sabah). Dalam hal ini, semua pihak harus muhasabah diri, dlm dunia ni, perkerjaan kita sebenarnya bukan menjurus kepada mengaut keuntungan semata2. Ia juga lebih kepada ibadah utk generasi pewaris bangsa (uhz mcm serius pulak ayat ku ini) . Laporan sama ada bangunan ini perlu dirobohkan atau dibaiki masih dalam penantian dan pelajar2 masih tidak dapat mengunakan 2 bangunan ini yang menempatkan makmal utk pelajar2 aliran sains.

Ketelusan semua pihak harus diletakkan ditempat yang sebenar2nya. Jika tidak ramai pihak akan terkesan. Sekian terima kasih

5 comments:

AragangTandik said...

Ia bah, bukan saja telu tapi lakas-lakas bah dibikin jan nanti rubuh baru mau dibikin kan?

Apai Ngelai said...

mawaom,

itu sebab bila kontraktor yang ambil kontrak bina bangunan tu, dia tidak boleh lagi mengSubkannya kepada kontraktor lain. Kerja cuma duduk tunggu siap, sedangkan budget dicantas untuk mengurangkan kos dan meningkatkan margin keuntungan.

Satu lagi masalah itu mungkin disebabkan masalah buruh tu juga. Mungkin kontraktor di sana mengupah om om yang kurang berpengalaman jadi dinding dan tiang itu konkrit itu tidak tahan. Hairan juga, ada ramai lagi om om yang berpengalaman di Sabah tetapi mengapa mengHIREkan mereka yg kurang mahir? Hehehe.... itu pendapat saya ja bah mawao....

MAWAR BERDURI said...

salam aragang tandik?

itulah bah tu...kalu rubuh teda matai na paret tidak apa bah..tidak sudah hati, kalu ada yang matai lagi bikin susah.

MAWAR BERDURI said...

salam apa om?

ko ni apai? balik2 om yang ko salahkan mentang2 ko ada aliran2 darah itu ko kembang2 idung..apa pun ko sbg prisident kena ada semangat memotivasikan anak bangsa ko bah om uhuh

Parpu Kari said...

DENGAN IZIN SAYA NAK MINTAK SEMUA PEMBACA BUDIMAN SUPAYA MEMBACA ARTIKEL INI DAN EDARKAN PADA SEMUA! SEJARAH TIDAK BOLEH DI PADAM!

http://parpukari.blogspot.com/2009/06/reid-commission-original-document.html