BARISAN NASIONAL BARISAN KITA

Tuesday, September 9, 2008

Apa Cita-Cita Anda?


Cita-cita gadis dalam gambar ni jadi Penjual Mawar tak payah lah nak beli katak mahupun menfitnah orang, di Sabah macam di kundasang misalnya tanah subur2 o? kalau tanam bunga mawar pasti menjadi.


Semasa kanak-kanak di alam persekolahan guru2 sering bertanya tentang cita2 kita. Sekolah rendah pasti ramai yang menyaksikan pelajar2 kan menjawab nak jadi guru. masing-masing punya cita2 untuk di gapai dengan usaha tanpa mengoyah rezeki dan ketenteraman orang lain.

Tapi lain pula ragamnya kan? bila orang dewasa punya cita2 yang tinggi, nak jadi Perdana Menteri. sanggup menyebar fitnah, mencemar demokrasi, menidakkan mandat rakyat.

Keghairahan yang mengelirukan, mengugat perpaduan. Ironinya mereka hidup terus tertawa dan bahagia dengan impian yang tak bertukar2 jadi kenyataan. malangnya rakyat terus dengan kekeliruan melihat janji yang tidak berkesampaian, hari-hari dihujani kata2 dusta.

Entah apa mahunya?...menjadi PM bukan sekadar tahu membeli 'Katak'. musnahkan impian yang tak kan jadi kenyataan, kerana banyak lagi cita-cita lain bukan sekadar jadi PM.

6 comments:

sumandak bayu said...

Setuju btoi dengan pendapat awak mawar, nak jadi PM bukan sekadar tahu beli 'katak' tapi segala-galanya dia tahu macam Nujum Pak Belalang cuma kuasa tak lah lebih dari Tuhan.

Tapi kalo PM yang nak dilantik dah amalkan 'pintu belakang' boleh caya ke cara pentadbirannya kot-kot BPR punya sistem pun guna pintu belakang (ops talabih sudah)

MAWAR BERDURI said...

agaknya lah wahai sumandak tamparuli? PKR dan main belakang dah terlalu sinonim...dan tidak akronim lagi.

mia ruzul said...

Klu dia mahu jd PM, jd jer la PM katak. Org M'sia x sgp ada pemimpin katak memimpin mereka. Nanti terus berada di bawah tempurung. Pemimipin katak agak hebat. Virus disembur ke minda rakyat. Macam2 tomahan, kata dirinya baik. Cermin diri dulu yer katak.

Anonymous said...

kite nk jadi PM jugak arhhh...hehe

p : Penjinak

M : Manusia


Boleh ker!!!

see me at (http://antirepublik.blogspot.com)

MAWAR BERDURI said...

wahai ,mia n manusia tanpa nama, ok juga ah dia jadi PM tuk katak2 semalaysia heehhe kalu mau jadi penjinak manusia 2 (lu fikir lah sndiri) aku kagum juga dengan jawatan 2. jadi aku syorkan manusia pertama yang perlu dijinakkan adalah manusia yang trep nak jadi PM, ko bagi tau lah dia dari jadi pm untuk katak baik dia pilih kerjaya yang lebih afdal jadi wartawan gosip2 artis ke. tak yah ah dia asyek dok tamanung ganti2 tarikh jap 16, 19, 20, mcm baru belajar mengira lah pulak!! hehe

TEAM B.I.O.N.I.C said...

cita - cita tu jadi gitarist tapi lain plak jadinya

http://tikamlidah.blogspot.com