BARISAN NASIONAL BARISAN KITA

Thursday, November 12, 2009

SUATU MASA DULU AKU NDAK SUKA



SUDAH LAMA BETUL RASANYA TIDAK MELAYARI BLOG INI. RASA RINDU UNTUK BEKARYA MARYA NI DATANG SECARA MENDADAK, APABILA ADA OM YANG SUKA2 HATI MENEGUR BLOG KU YANG TIDAK PERNAH AKU UPDTE DEK KESIBUKAN YANG MELANDA KU SABAN HARI.

ENTAH MENGAPA TETIBA AKU RASA MCM MAU MAKAN TOMATO BUAH YANG SUATU MASA DULU SANGAT TIDAK AKU GEMARI.

HMM...DISEBALIK GEMAR NDAK TIDAK GEMAR, SUKA JUGAK AKU UNTUK MENGETAHUI APA KHASIAT DISEBALIK BUAH INI.

BILA SUDAH TAHU BUKAN JUGAK AKU TAMBAH SUKA, TAPI SEKARANG NI MEMANG BEST LAH MAKAN BILA ADA TOMATO NYAM-NYAM...

MELALUI SUMBER YANG AKU BACA TOMATO KAYA DENGAN ZAT BESI, SERAT, VITAMIN A DAN C IA DIPERLUKAN UNTUK MENGEKALKAN KECERDASAN BADAN DAN BAIK UNTUK MELICINKAN KULIT DAN MERUPAKAN SATU BAHAN AWET YANG PENTING.

SATU KAJIAN MENUNJUKKAN BAHAWA BUAH INI DAPAT MENGURANGKAN RISIKO BAGI KAUM LELAKI DARIPADA PENYAKIT BARAH PROSTAT. INI KERANA TOMATO MENGANDUNGI SEJENIS BAHAN YANG DIGELAR LYCOPENE, DENGAN MEMAKAN 10 BIJI TOMATO SEHARI IA BOLEH MENGURANGKAN SEHINGGA 45% RISIKO PENYAKIT BERKENAAN. INFO DI BAWAH NI MUNGKIN BERGUNA UNTUK PENGEMAR TOMATO...


Tomato atau nama saintifknya Solanum lycopersicum, dulu Lycopersicon lycopersicum merupakan sejenis tumbuhan yang buahnya dikenali sebagai sayur .Tomato merupakan sejenis tumbuhan saka yang ditanam sebagai tumbuhan semusim. Perkataan tomato berasal dari istilah Nahuatl, tomatl. Nama spesifiknya, lycopersicum, bermakna "pic-serigala" (bandingkan dengan spesies berkaitan S. lycocarpum, yang nama saintifiknya bermakna "buah-serigala", nama biasa "epal-serigala"). Antara spesies lain dalam genus Solanum ialah terung dan ubi kentang, serta beberapa spesies beracun.

Warna merah itu ialah disebabkan likopena, iaitu karotenoid atau sebatian semula jadi yang memberikan warna merah kepada tomato dan pelbagai khasiat kebaikan antioksidan semula jadi yang baik untuk kesihatan badan.

Kandungan airnya yang tinggi, lebih dari 90 %, menjadikannya sebagai ‘diuretic’ yang baik untuk mengalirkan toksin keluar daripada badan ketika berdiet.

3 comments:

Ali Abdullah said...

Wahahah.... om?

Putri tomato.. kalu banyak makan tu boleh mendatangkan kemanisan muka. Kalo nda habis dimakan boleh diguna perang tomato macam pesta di Sepanyol tu.

MAWAR BERDURI said...

ui nah C Otok bah ni

heheeh

pandailah ko sana..ko jak suka melimpar jiranmu dengan buah tomato sbb ko tak makan buah ni, aku tau kenapa ko kan hitam legam tak ngam jugak kalu kulit licin hehehe

Ali Abdullah said...

mawaom, kulitku nda serupa kulit ko yg seperti belakang siku ku jua bah. Ko makan tomato satu ladang pun tiada harapan ko dapat kulit licin... hahah